Ungt Inflytande.

Satte mig precis ner och tänkte blogga lite om vad jag tycker om denna utbildning.

Från början så hade jag ingen aning om vad jag skulle göra på denna utbildningen, det enda jag visste var att vi skulle vara på kommunhuset och att vi var tio stycken ungdomar.

Första dagen var förvirrande och intressant. Kände ungefär hälften av alla ungdomar som var här, men de som jag inte kände lärde jag känna snabbt
Första dagen så körde vi mest övningar för att lära känna varandra, vilket jag tror var bra, för man insåg snabbt att de som är här är trevliga och det var lätt att lära känna dem.
Från början var det väldigt uppdelat, killarna VS tjejerna och det funkade väl sådär, men det skulle snart bli ändring på det.
Redan andra dagen så började vi disskutera våra åsikter och tankar, det var väldigt intressant att höra de andras åsikter.
Under veckorna som gick så har vi haft en massa människor här so,m har pratat om barnkonventionen, hur unga får inflytande, hur man talar inför grupp och det har även varit två politiker här och pratat om hur de blev politiker.
Rätt intressant att de som är politiker, aldrig riktigt tänkte att de skulle bli politiker, de halkade snarare in i politiken på ett bananskal.
Kanske är det så vi också kommer att göra, vi jobbar ju trots allt med politik och barns rättigheter, någon av oss kommer kanske att bli politiker i framtiden?
Rätt coolt ändå!

Under veckorna som har gått så har jag blivit intresserad av barns rättigheter, hur unga påverkar, att de kan påverka om de bara vill och jag har även lärt mig mycket om hur barn behandlas i andra länder.
En tjej från UNICEF var här och då gjorde vi en övning som skulle visa hur stor skillnad det faktiskt är, jag var en 4 årig tjej på ett barnhem i Indien och Ramona var prinsessa.
Skilnaderna var hemska, okej att vara prinsessa och föräldralös är stor skillnad, men det skillde mycket mellan mig och Emmy som var en medelklass tjej från Sverige. Det ärt sjukt att barn behandlas så olika, barn som barn, alla har lika mycket värde!

Isabelle


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0