Emmys översikt

När jag fick mitt sommarjobb förstod jag inte alls vad jag gett mig in på. Jag kunde ju tackat ja till vad som helst, det kunde visat sig att jag skulle vara underhållare i ett psykopat fängelse eller något. Nu är ju det till att överdriva för jag fick ju reda på att jag skulle jobba inom inflytande i kommun och barnens rättigheter m.m.
Första dagen var lite läskig, för mycket information på en gång som hjärnan skulle komma ihåg, jag blev skrämd. Andra dagen gick mest ut på att lära känna varandra och oron som jag fått dagen innan lättade.
Första veckan visade sig bli riktigt bra och kul och jag tyckte/tycker om mina arbets kollegor.
Första veckan gick ut på att vi skulle lära oss om Barnkonvetionen. Ingen av oss visste i över huvud taget om vad barnkonvetionen var och hälften av er som läser har kanske inte ens hört talas om det.
Barnkonventionen är som en "lag bok" som består av 54 artiklar om barnens rättigheter. Barnkonventionen är något som ett land skriver under och väljer att ta in det som en lag eller något liknande. I Sverige finns inte barnkonvetionen som lag men vi har skrivit under, vilket inbär att det som står i barnkonvetionen, gäller även i Sverige. Om ett land inte följer punkterna eller artiklarna, vilket händer, bestraffas det med hård kritik. Kom ihåg att man räknas som barn ända tills man är 18 år.
Andra veckan gick ut på hur vi skulle göra för att få ungdomar att få bättre inflytande i kommun och skola. Det gick riktigt bra och vi kom på många bra förslag och idéer.
Sista veckan har gått ut på att komma fram till en eller några bra förslag/idéer som vi ska kunna redovisa för politikerna i kommunhuset, lägga upp en presentation om vad vi har lärt oss och så vidare och att skriva in artiklar till tidningen.

Om man ska sammanfatta denna kursen till en ända mening skulle det bli: Lärorik och rolig kurs som man inte lär glömma.
Jag hoppas jag får med mig mycket av detta, jag har lärt mig så mycket nya och bra saker. Denna bloggen är ju en sak som kommer finnas kvar, det är ju denna blogg som vi kommer att forsätta med efter kursen.

/ Emmy Nilsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0